HVA PÅVIRKER HVOR LENGE MØDRE FULLAMMER
Folkehelseinstituttet: 99 prosent av nybakte mødre i Norge, starter å amme. Åtte av ti ammer fortsatt når barna er seks måneder gamle. Ved fire måneders alder får 44 prosent av barna fortsatt kun morsmelk, men bare 2 prosent ved seks måneders alder. Dette kommer fram i en studie fra Folkehelseinstituttet og Rikshospitalet der man har studert årsaker til at mødre slutter å fullamme før babyen er seks måneder.
PERMISJON GIR PLUSS
Forskning.no: Økt fødselspermisjon for mor har en rekke positive virkninger på barna. Dette viser sammenligning av barn født før og etter permisjonsreformen i 1977.
AMMING IKKE SÅ SUNT SOM VI TROR
Forskning.no: Er ikke morsmelk så viktig som tidligere antatt?
MORSMELK OG MILJØGIFTER
Folkehelseinstituttet: Mengden miljøgifter i morsmelk har falt betydelig de siste årene. Miljøgifter er tungt nedbrytbare helseskadelige forbindelser som hoper seg opp i næringskjeden og i menneskekroppen. Miljøgifter kan deles opp i flere undergrupper.
AMMING FOREBYGGER BRYSTKREFT
Kreftforeningen: Amming forebygger brystkreft, mener en internasjonal ekspertgruppe. Årsaken er trolig hormonelle mekanismer, og at celler med ”feil” dør på naturlig måte når ammingen avsluttes.
AMMING OG KOGNITIV UTVIKLING
Fullamming i lengre tid bedrer den kognitive utviklingen. Det viser resultatene fra den hittil største grupperandomiserte studien om amming.
AMMING GIR BABY RETTE TENNER
Forskning.no: Morsmelk skal visstnok være bra for det meste. Nå mener italienske forskere at det lønner seg å satse på egenprodusert babyfôr hvis poden skal unngå pletter i perleraden.
MORSMELK GIR LANGT LIV
Forskning.no: Barn som får morsmelk lever lenger enn andre. Det mener britiske forskere som slår fast at amming medfører mindre sjanse for hjerte-kar-sykdommer senere i livet.
AMMING REDUSERER BARNEDØDELIGHET TROSS HIV-TRUSSEL
Forskning. no: 15 millioner barn kan reddes i løpet av ti år dersom de kun får morsmelk det første halvåret, anslår forskere. Likevel frårådes mange mødre i utviklingsland å amme på grunn av risiko for HIV-smitte.
AMMING BESKYTTER MOT DIABETES
Helsenett.no: En ny undersøkelse viser at amming kan beskytte kvinner mot å utvikle type 2 diabetes i inntil 15 år.
TIDLIG MORSMELK HJELPER TIDLIGFØDTE
Forskning.no: Ekstremt for tidlig fødte barn har en langt lavere risiko for alvorlig bakterievekst i blodet hvis de får full ernæring med morsmelk innen tredje leveuke. Det viser en ny doktoravhandling.
AMMING, VEKT OG VEKSTKURVER
Tidsskrift for den norske legeforening: Amming og vektkontroll krever betydelig innsats og omtanke. Gode normalmaterialer er viktig for å kunne gi de riktige rådene. For å kunne vurdere et barns vekstutvikling er det viktig å ha adekvate vekstkurver for å avklare om barnet er undervektig eller overvektig.
MORSMELK, IMMUNRESPONS OG HELSEEFFEKTER
Tidsskrift for den norske legeforening: Foruten å være en optimal næringskilde for spedbarn inneholder morsmelk en rekke immunologiske komponenter som direkte bidrar til å beskytte barnet mot infeksjoner og til å utvikle og modne barnets eget immunapparat.
NORSKE KVINNERS AMMEPROBLEMER
Studie om norske kvinners ammeproblemer. Utgitt i 2005.